Po długim okresie pandemicznym, udało się nam, nauczycielom PZS nr 4, zrealizować projekt edukacyjny i wziąć udział w zagranicznych szkoleniach Erasmus+. Wszyscy uczymy się przez całe życie, a w szczególności, my nauczyciele aby dobrze uczyć, powinniśmy się systematycznie szkolić. Bez wahania zdecydowaliśmy się na wyjazdowe szkolenia. Byliśmy na Malcie, w Niemczech, na Cyprze, we Włoszech, w Irlandii i Łotwie. Językiem komunikacji był nie tylko język angielski, ale również niemiecki i rosyjski. Każdy z nas wrócił mądrzejszy, zmotywowany do dalszej pracy, bardziej otwarty i z głową pełną pomysłów. Odświeżyliśmy swój warsztat pracy, a przy okazji poznaliśmy inne kultury, i nie ukrywajmy – odpoczęliśmy.
Jaki jest cel takich projektów? Oczywiście poznanie metod pracy z uczniem stosowanych przez nauczycieli w różnych krajach oraz na każdym poziomie edukacyjnym. Efektem dodanym było praktyczne wykorzystanie języka obcego – wyjście poza szablon szkolny, typowo edukacyjny. W trakcie wyjazdów spotkaliśmy nauczycieli z wielu regionów, krajów, posługujących się językiem angielskim, niemieckim i rosyjskim, ale ….każdy z nich używał go trochę inaczej, zgodnie z regionem pochodzenia. W ten sposób wzbogaciliśmy słownictwo, ale także wiedzę o języku. Rozmowy pomiędzy nami sprawiły, że zwróciliśmy uwagę na specyfikę języka i poznaliśmy opinię codziennych użytkowników, na co powinniśmy zwracać uwagę ucząc języków obcych. Często podpowiadaliśmy sobie, jak zainteresować ucznia językiem obcym i zmotywować go do nauki.
Wyjazdy i szkolenia zawsze bardzo dobrze wpływają na rozwój edukacyjny nauczyciela. Dodatkowo poprawiają samoocenę, co w długoterminowym działaniu wpływa na relację i przekaz wiadomości i umiejętności uczniom. Wpływa to także na pracę grona pedagogicznego. Bardziej zintegrowani, na podobnym poziomie szkolenia, zainspirowani nowymi metodami pracy chętniej i częściej sięgamy po nowe metody i niestandardowe techniki nauki.
Warto się szkolić. I jak to na przestrzeni wieków słusznie zauważono – podróże kształcą.
Anna Lejkowska, Małgorzata Sałata 02-13.08 2021 Alpha School, Sliema/Malta APP English Language Development for Teachers and School Staff | Agnieszka Olewczyńska 09-20.08.2021 Centre of English Studies, Dublin/Irlandia Methodology and Language Development |
—————— | —————— |
Aleksandra Dampc, Karolina Czaja 06-17.09.2021 AM Language School, Sliema/Malta Teacher Refresher Course | Anna Dzięcielska, Joanna Kwiatkowska 20.09-01.10. 2021 Am Language School, Sliema/Malta General English |
—————— | —————— |
Joanna Piotrowicz 27.09-08.10. 2021 English in Cyprus, Limassol/Cypr Standard English | Anna Wilk 04-15.10. 2021 Dialogue Bodensee Sprachschule, Lindau/Niemcy Methodik-Kurs |
—————— | —————— |
Magdalena Skuza; Weronika Klimek 04-15.10.2021 Europass Teacher Academy, Florencja/Włochy The Creative Classroom: Tools and Tips for Language Teachers | Michał Obrocki, Łukasz Maj, Lechosław Czoska 15-25.11.2021 Easy School of Languages, Valetta/Malta New Technologies and School Lessons |
—————— | —————— |
Małgorzata Potocka 14-25.02 2022 Cervantes Escuela International, Avda/Hiszpania Curso para Profesores de Elle | Aleksandra Dampc 16-27.05. 2022 Durbe Russian Academy, Ryga/Łotwa Refreshing Russian Language Course |










