W dniu 15 maja br. Wydział Chemii Uniwersytetu Gdańskiego gościł grupę uczniów z klas medycznych „Samochodówki”, którzy wzięli udział w fascynujących warsztatach laboratoryjnych. Zajęcia te koncentrowały się na zgłębianiu tajników procesów utleniania i redukcji w złożonych układach wieloskładnikowych związki chromu i manganu.
Pod czujnym okiem nauczycieli akademickich, podzieleni na trzy czteroosobowe zespoły pracujące w nowocześnie wyposażonych laboratoriach, uczniowie mieli wyjątkową okazję zdobyć cenną wiedzę zarówno teoretyczną, jak i praktyczną. Przed przystąpieniem do eksperymentów, uczestnicy zostali szczegółowo zapoznani z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium chemicznym oraz z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym.
Samodzielnie przeprowadzając serię doświadczeń, uczniowie zagłębili się w fascynujące pojęcie reakcji równowagowych. Z ciekawością badali czynniki, które mogą wpływać na przesunięcie tej równowagi w układach zawierających jony chromianowe (VI), dichromianowe (VI) oraz manganianowe (VII). Nie zabrakło również efektownych demonstracji, takich jak widowiskowe „Wulkany” oraz intrygująca „Burza w probówce”.
Z chemicznego punktu widzenia, niezwykle interesującym doświadczeniem okazała się reakcja redoks zachodząca według mechanizmu wewnątrzcząsteczkowych, polegająca na termicznym rozkładzie dichromianu (VII) amonu. Uczniowie prowadzili także własne badania nad kinetyką wieloetapowych przemian utleniających i redukujących związków manganu, starając się określić, w jaki sposób środowisko reakcji wpływa na przebieg tych skomplikowanych procesów.
Kulminacyjnym punktem warsztatów był wykład, który rzucił światło na fundamentalne znaczenie procesów redoks w funkcjonowaniu komórek eukariotycznych oraz w szeroko pojętym środowisku naturalnym.
Udział w warsztatach na Uniwersytecie Gdańskim był dla uczniów klas medycznych nie tylko niepowtarzalną szansą na zdobycie praktycznych umiejętności, ale również doskonałą okazją, aby poczuć unikalną atmosferę panującą na zajęciach laboratoryjnych studentów chemii, co być może stanowić będzie inspirację dla ich przyszłych wyborów edukacyjnych.













